onsdag 27 juni 2007

regnet det oser ner..

Regnet oser ner och jag har smitit in pa ett natcafe for att ta lite skydd och samtidigt passa pa att lasa lite svenska tidningar. ska passa pa att forsoka sammanfatta dagens och gardagens upplevelser. igar var jag som jag berattade i Santiago, dar var jag i ett tempel och besokte den klart coolaste guden jag mott. om jag nagonsin blir religios ska jag nog borja tillbe honom:) maximon heter han och fungerar som en slags beskyddare over Santiago. folk gar till honom for att be for sina sjuka. Maximon blev av den katolska kyrkan benamnd som Judas, men for folket i byn ar han nagot helt annat. Till hans ara ordnas fester lite da och da och dagligen sker cermonier da man offrar till honom. Maximons favoritgavor ar cigarrer, rom och coca cola. han vill ocksa ha cash:) nar jag kom dit var roken i rummet tjock, en gubbe yrade over sitt barn pa mayasprak, medan en satt och hallde i maximon ol (det ar en trastaty med hal i munnen) fotade honom, men om ni vill ha en battre bild an jag kunde ta hittade jag en pa natet. lank finns nedan.
ar nu i san Pedro, den nast storsta staden runt sjon. Har hittat ett asskont hang och en jattetrevlig tysk snubbe som tog med mig till en israelisk resturang dar de hade en halsotallrik for sjuka:) hela stallet var jattetrevligt, paminde lite om var reception i thailand. kuddar, laga bord och en klart avslappnad atmosfar. tankte bara stanna har i stan inatt, men kanske forlanger en dag. tankte bestiga vulkanen imorgon...eller kanske rida. kostar bara ca. 25 kr for en timme pa hastryggen. ikvall ska jag ut med tysken och nagra till..men det lar bli en tidig kvall, for doktorn har ju sagt at mig att ingen alkohol far fortaras pa 5 dagar.

det ar trevligt att mina foraldrar ar sa aktiva kommenterare har pa bloggen, men det skulle ju vara trevligt om ni andra som laser har ocksa vill lagga lite kommentarer! om ni vill skriva nagot mer privat, eller bara foredrar att inte lasas av alla sa maila mig istallet: gabi.bogardi@gmail.com


http://www.santiagoatitlan.com/Shrine/maximon/maximon.html