söndag 3 juni 2007

istället för...

Så istället för att skriva min uppsats som ska vara klar på fredag har jag...skapat en blogg! orginellt jag vet men jag vill ju också sprida min till största delen ointressanta vardag på nätet. Om ca. två veckor drar jag till Guatemala. Jag känner mig som en bortskämd snorunge, vet inte om det är resfebern eller det faktum att jag faktiskt börjar må bra och känna mig bekväm här i Stockholm som gör att det kniper lite i magen varje gång jag tänker på resan. Ska vara borta i lite mer än en månad och än har jag inte löst problemet om vem som ska ta hand om min fula katt. Men jag litar blint på min filosofi att allt kommer lösa sig inom sinom tid. Lägenheten också. För närvarande har jag dock en amerikan som inneboende. Vi var ute och promenerade idag och av en lycklig? slump råkade vi gå förbi kärrtorps IF där det pågick en amerikansk fotbollsmatch. Lustigt spel det där. För det första är det lustigt att det heter fotboll när man mestadels spelar med händerna. För det andra är det lustigt att bollen blir som ett alibi för att få puckla på sin motståndare. Har aldrig sett amerikansk fotboll förut, iallafall inte längre sessioner, men de kommer liksom aldrig till spelet. Det går max 2 min innan domarn blåser och de måste ställa upp sig igen. Tyckte synd om en kille på högerkanten. Alla som deltog var väldiga biffar(alla tränare som stod vid sidan av planen var visserligen feta) men så var det den här killen som var en riktig spink. såklart att alla gav sig på honom. Min elaka sida tyckte ifs det var lite kul att se men den killen kan inte ha kommit hel hem.

Helgen har annars varit väldigt rolig och fylld av aktiviteter. I fredags var jag på re:publik. Såg Calle Real och fick Cuba nostalgi. Konstigt att saker man verkligen hatade när man var där blir så roliga att tänka på i efterhand. Har fortfarande inte kommit fram till om jag tycker om Cuba eller inte. Alltså rent opolitiskt, som turist. Politiskt sett tycker jag att Cuba ofta används felaktigt i den svenska debatten. Det blir lätt så när man ska diskutera länders politik. Svart eller vitt. Goda eller onda. En lite mer polariserad bild skulle inte skada. Jag vill inte gärna försvara Castro men det finns delar i hans politik jag sympatiserar med. Men som en väldigt klok människa sa(Gustav Fridolin) så är inte lösningen på samhällsproblemen att offra människan till förmån för politiken, inte heller är det en lösning att offra politiken för människan. Man måste gå en medelväg. (tror han sa något sådan iallafall, är värdelös att citera:) Men det budskap jag fick ut av det var iallafall att politiken inte bara kan handla om att förse människor med mat och kläder utan att skapa förutsättningar för att människor ska kunna få livskvalité också. Vad som menas med livskvalité är ju förståss en värderingsfråga. Men jag menar här möjlighet att nå sina drömmar och mål oavsett om de innebär att få mer tid över till att ligga på balkongen och röka en joint, byta karriär efter 30 år som sjukvårdsbiträde eller starta ett företag.

I lördags var jag på Boulevardteatern och lyssnade på Magnus Betnér, oj nu kom visst min storebror som ska hjälpa mig fixa min cpdator, får berätta om det någon annan gång. ha det bra alla som hittar hit!