tisdag 26 juni 2007

aterhamtning


efter lite for manga dagar med diarre gav jag efter for kroppens signaler och pallrade mig ivag igar till laboratoriet for att lamna ett bajsprov. man fick bajsa i en liten burk vilket var svart bara det, sen blev det liksom valdigt mycket svarare eftersom jag inte var bajsnodig, men jag ska bespara lasaren detaljer om det, kan dock avsloja att det inte var nagon vidare trevlig upplevelse:) hur som helst, sa nar jag nagon timme senare gick for att hamta resultatet tittade hon i receptionen strangt pa mig och sa att jag vips maste ivag till en doktor for jag har tydligen sma parasiter i magen. happ, var inget annat att gora an att lyda order. doktorn var en trevlig liten herre som betryggande nog bade till utseendet och till sattet paminde om en yngre version av min farfar. han klamde och kande och stallde massa fragor och sen skrev han ut en javla massa piller jag maste ata for att bli av med mina sma djur. han gav mig stranga forhallningsorder om diet som jag forsoker folja bast jag kan. igar fick jag bara ata svart te och rostat brod. idag och imorgon endast ris och frukt. ingen alkohol pa fem dagar. det roligaste han skrev ut var 3 halvliters flaskor med oralt dropp som jag maste dricka ett halvt glas i halvtimmen av, och det smakar...... jag kanner mig fascinerad och acklad pa samma gang.


lyckligtvis har jag hittat den perfekta platsen att kurera mig. befinner mig nu i lago atitlan, en av manga omnamnd som en av de vackraste platserna i guatemala. har checkat in pa ett lyxhotell som ligger valdigt avskillt och vackert(!) av misstag. foljde ett tips, men det visade sig inte vara ett hostel som jag trott och kostar det mangdubbla. lyckligtvis ar det lagsasong och nar hon sag min chockerade min over priset sankte hon det med over halva summan sa fran att kosta 400 kr, betalar jag nu 100 kr for ett rum stort nog for 3, egen dusch, toalett, gratis vatten, pool och en utsikt som bara den ar vard mer. detta med dyra boenden far dock inte bli en vana da reskassan sinar och det finns mangder med saker har jag hellre lagger pengarna pa. nagra vulkaner som vill bestigas, hastar som vill ridas och kajaker som vill paddlas. tur att min lon blev fet, latt vart allt tentavaktande forra manaden.


har ni tankt pa att alla sinnen forstoras upp nar man reser? man ser detaljer man aldrig skulle lagga marke till hemma, kanner dofter overallt och de manniskor man skulle betraktat som synnerligen jobbiga hemma blir trevliga, roliga och speciella. allting ar charmigt, tom alkisarna som vagrar lamna en ifred. imorgon ska jag ta baten over till st:marco som jag hort ar ett hippiestalle dar man kan softa med rage. ser fram mot en vecka runt den har sjon.. jag vill gora allt. nu nu nu! ska nog traska in till stan nu och gora lite sightseeing. santiago ar en mayasstad dar forsta spraket for de flesta inte ar spanska. ska finnas nagon cool staty jag vill kolla in, aven en mayakyrka dar de har statyer av majs. men jag aterkommer med mer detaljerade beskrivningar av det senare...

lagger upp lite fler bilder, verkar dock inte funka att lagga upp fler an tva i taget sa hall till godo.


ps. oroliga kommentarer ang. mitt halsotillstand undanbedes eller hanvisas till mailen. ds.