söndag 1 juli 2007

im back

kanns som jag varit med om sa mycket de senaste tva dagarna att jag inte vet var jag ska borja, sa jag skippar detaljerna och gar direkt in pa helheten. sist jag bloggade var jag i san pedro. en mysig stad, med mindre mysigt boende. lite skillnad fran lyxhotellet min forsta resdag. i san pedro bodde jag typ i ett skjul, ackliga filtar och det stank bajs overallt. skrattade for mig sjalv nar jag tankte pa hur min mamma hade reagerat om hon kommit dit...kostade ifs bara ca. 15 kr, men det var en marldromsnatt, speciellt som jag traffat ett svensk par jag var och kakade middag med som berattade att det ramlat ner skorpìoner fran taket pa stallet de sovit. enligt guatemaleserna ar skorpionerna har inte sa farliga som det svenska ryktet paskrider. om man blir biten ar receptet att halla i sig sa mycket coca cola man kan pa en timme. cola verkar vara botemedet pa mycket:)
hursomhelst, efter tva dagar och tva natter i san pedro kande jag att det var dags att rora pa mig och vandra over till nasta by. promenaden dit var valdigt vacker men kravande. eftersom jag knappt anstrangt mig fysiskt de senaste veckorna var jag helt slut nar jag kom fram. killen ja berattade om tidigare som sallskapade mig bjod dock pa mycket skratt och manga underhallande historier om banditer han lurat och uppgorelser i den kriminella varlden.

Nar jag val anlande till san marcos var det forsta jag gjorde att ta en lang och harlig dusch eftersom jag inte duschat sen lyxhotellet och jag var helt lerig efter vandringen. bodde i en schysst bungalow med rena lakan och ren toalett. san marcos ar en new age by dar det mesta kretsar kring andighet och att hitta sitt inre lugn. tankte inte vara samre jag och anmalde mig till en meditationssession. (nar man reser sjalv soker man kontakt med andra pa alla mojliga konstiga satt:) meditationen var i ett tempel som var pyramidformat. det var jag och en massa manniskor med dreads och batikklader. det hela blev lite obehagligare nar man val kommit upp i templet och satt sig pa sin matta sa stangde de luckan till utgangen och en tjej satte sig pa den. sen verkade jag vara den enda utomstaende for ledaren borjade forklara allt ingaende riktat mot mig. denna dagen skulle de praktisera tyst mediatation 2, 5 timmar! jag borjade svettas....men det kandes inte som jag hade nagot val utan tankte att jag ger det en chans. koncentrerade mig pa min andning och dromde mig bort och det var ratt behagligt fram tills ledaren, som kan tillaggas var valdigt vacker..hon hade en lang vit klanning och utslappt langt har och paminde lite om en kvinnlig thomas dileva, borjade lagga ut tarotkort i fyra horn av altaret i mitten. sedan skulle alla en efter en ga fram till korten, lagga hoger hand pa brostet och med vanster hand svepa over korten tills man kande att man fick ett kort som passade en. sen skulle man skriva i sin anteckningsbok alla hade med sig och filosofera over vad kortet ville saga. det var tur att ingen var dar med mig for annars hade jag nog inte kunnat halla mig for skratt. alla gjorde det med sadan seriosotet att jag blev fascinerad. meditationsbiten kan jag kopa, men kortgrejen kandes bara lojlig.
san marcos var dock en cool by att uppleva. ett mecka for vegetarianer ocksa da de flesta resturanger var helvegetariska. de hade tofu och sojakott mm.
kande dock att det rackte med en natt dar, annars skulle man val somna in staende. ville se nationalparken i panachanel sa jag tog en bat tillbaka dit. han precis med en runda pà tva timmar i nationalparken innan regnet borjade osa ner, sag apor och nagra andra djur jag inte vet vad de heter pa svenska. fanns ocksa ett fjarilsreservat dar. klart sevart. men sen kande jag att det var dags att atervanda till antigua, pa kvallen gick jag och lollo pa ett biokafe har i stan och sag borat. Det ar verkligen en sak som fattas i stockholm. ett biokafe altsa. ett stalle dar man kan se gratis film och samtidigt ata. Kann er fria att sno iden! jag lovar att det kommer bli lonsamt..
nina, om du laser det har, skulle du kunna maila mig da? maste fraga dig en grej..

var forsiktiga alla dar hemma! faror lurar runt varje horn:) puss fran mig.