måndag 30 juli 2007

äntligen hemma!

är så skönt att äntligen vara hemma! . är så sprittande glad att jag hoppade runt i lägenheten dansandes till winnerbäck, då jag helt plötsligt märkte att någon kollade på mig utifrån. nakdelen med att bo på nedre botten..

det har varit ett långt dygn av väntan och stillasittande. har ifs haft väldigt tur i oturen. resan hem började med att jag hade glömt låna 20 quetzales av Lollo till flygskatten vilket jag kom när jag stått i kö ett tag och snackat med ett gammalt gift par som delvis var bosatta i miami. hade bara småmynt på mig och tänkte gå och hämta ut pengar, men de tillät mig inte göra det utan gav mig utan att blinka pengar så det räckte och blev över. blir så glad bara av att tänka på det. tursamhet nr.2 bestod i att jag fick komma med ett tidigare plan till miami så jag fick lite mer tid där. det första planet jag åkte med var så tomt att vi fick 4 dubbla paket kex och jag kunde ligga ner raklång över 3 säten och sova hela vägen. (paret som gav mig pengar skulle egentligen åkt dagen innan, men deras plan hade ställts in, så det var ett extraplan för alla de passagerarna tror jag.)
vårat plan var också försenat vilket inte gjorde så mycket eftersom hela miamiflygplats var ett enda stort kaos. det tidigare flyget till london ställdes in(tur nr. 3, att jag inte var bokad pa det) , och vårat plan blev fem timmar försenat. (lite roligt att känna sig som en lugn åskådare till all panik, ilska och kollektiv förvirring som utbryter då det händer oväntade saker. jag kände mig väldigt lugn(fast trött) , eftersom det skulle ha gjort något om jag åkt med min ursprungliga tidsplan, men när jag bokade om flygdatumet fick jag ett senare flyg från london, vilket störde mig då,men som jag bara var glad över nu eftersom jag skulle hinna med min anslutning.(tur nr. 4). planet från miami till london var supermodernt, med ett helt nytt filmsystem. det var ett "filmbibliotek"! med både gamla och nya filmer oh tvserier. såg walk the line, avsnitt av vänner och simpsons och hitta nemo. hade en väldigt trevlig granne också, så tiden gick väldigt snabbt, även om jag inte kunde sova mycket. (tur nr 5 och 6)
kom fram till london kl. 2, men där tog också min tur slut. anslutningen till stockholm var två timmar sent, jag fick reda på att ingemar Bergman dog idag och det var en fruktansvärt obekväm flygstol inte gick att fälla ner och som gav mig nackspärr.

pappa mötte upp mig på centralen och följde mig hem. var så kul att komma hem! anna och jakob hade varit jättegulliga och köpt calleoni och öl till mig. Rob hade lämnat diverse roliga småsaker(däribland lönnsirap, choklad och en bild på honom själv på kylskåpet). det var skönt att dusha i en normal dusch och gå på sin egna toalett och lyssna på egen musik. och nu ska det bli så skönt att lägga mig i min egen säng och sova ut!
(lollo , om du läser det här kan du väl skriva till min mail?=puss!)

ps. jag undrar verkligen vad de gör med alla dessa papper med onödiga frågor man måste fylla i för att komma in i USA. Säkerhetslogiken på flygplatsen känns inte logisk någonstans. ds.