onsdag 4 juli 2007

annu en skoldag..


ar helt slut efter en dag i skolan. en larare var "sjuk" idag (kan aven ha varit bakfylla, da vi var pa syjunta med henne igar, gjorde pappersblommor och drack valdigt gott vin:) sa jag fick ha en hel klass sjalv hela dagen, visserligen bara sex barn men anda..det ar barn som har svarare for sig och far ga i separat klass. forst fick de rita lite, sen tranade vi lasning. skulle forsoka trana klockan ocksa, men det visade sig att ingen kunde rakna till 10 i ratt ordning sa vi ovade siffror istallet. kl. 9 hade bada klasserna tillsammans idrott och huvudlararn fragade mig om jag ville halla i den. puh, 35 ungar som kutar runt overallt. delade in klassen i tva delar och borjade med fotboll.


uppskattades anda tills bollen flog over planket och forsvann. fick improvisera lite och forsoka forklara armkrokskull..men med min spanska kombinerat med barn som bara ville springa runt, gick det inte sa latt...men nar jag tillslut lyckats samla ihop iallafall de flesta och efter en omstandig forklaring sa verkade det faktiskt som de forstod och vi kunde leka leken ett bra tag(anda tills bollen kom tillbaka) hehe, jag fattar inte hur larare orkar ha koll pa en helklass ungar. nagra klattrade upp i basketkorgen, andra sprang runt och brottades och nagra vagrade vara med. hursom, en timme gick valdigt fort och sen fick ungarna och jag lunch. barnen far ett vitaminpiller varje morgon for att de ater sa undermaligt, men skolmaten ar ju inte den roligaste heller...den bestar enbart av ris och en slev svarta bonor. skulle vilja se reaktionerna om de skulle servera samma sak i valfri svensk skolmatsal:) slutade tidigare idag for att jag och lararen skulle ga igenom saker vi ska forbereda for nasta veckas festligheter. skolan fyller 5 ar nasta vecka och darfor ar blir det fest hela veckan och inga lektioner.


skoldagen slutade med att jag blev inlast i biblioteket efter att en idiot till larare last utifran medan jag var pa toa. men efter en stund av panik upptackte jag att det inte var sa svart att bryta upp dorren innifran. de lar ju undra om det varit inbrott nar de kommer imorgon:)

nar jag kom hem hade Lollo gjort jattegod lunch och kopt en av de godaste brownies jag atit till efteratt! snart ska vi ga till cafe 2000 och kolla pa the big lebowski och sen blir det middag med lollos klasskompis.


glomde fota barnen idag, var lite stressigt..men knappte nagra bilder pa de yngsta barnens skolgard(de harforskola dar ocksa) och pa biblioteket och pa lararen som har klassen dar jag ar. ska forsoka fota lite barn imorgon. hall till godo.