onsdag 18 juli 2007

bananbrod

nar man betalar med en hundring vilket ar nastan exakt lika mycket som en hundring i sverige och darfor betalar med dem hyfsat ofta hander i 98 % av fallen samma sak. de studerar den som vi studerar tusenlappar, sen fragar de om man har nagonting mindre och nar man inte har det maste de springa ivag och vaxla. detta ar pa de flesta stallen. det ar intressant att jamfora priser och pa vilka olika nivaer vi lever. aven om jag ser mig sjalv som en relativt fattig student sa ar priset jag betalade for min flygbiljett rena fantasisumman for de flesta guatemaleser. Mayra, lararen som undervisar klassen jag ar i, har bara varit pa tre andra platser i guatemala an dar hon bor. De flesta av barnen har inte ens varit i antigua(som ligger ungefar pa 20 min avstand med buss. )fixade mina sandaler och for jobbet som gubben i laderbutiken gjorde vilket tog ca. 20 min, hade man sakert i sverige fatt betala over 100 kr, medan han bara ville ha 15.

Tankte forsoka beratta lite om helgen i Tikal, men jag vet inte riktigt var jag ska borja. akte me Lollos larare och 7 andra studenter och en chaffor till Tikal. Vi bodde i Flores, en narbelagen stad. efter en lang resa upp tog narmare 12 timmar i en trang obekvam minibuss, kom vi fram 7 pa morgonen. vilade upp oss nagra timmar innan vi drog till en grotta dar det bodde fladdermoss.efter grottan besokte vi ett zoo. som sma barn blir ibland blev jag och lollo valdigt sotsugna i kombination att vi var trotta pa majoriteten av gruppmedlemmarna och smet ivag en stund och kopte cola och knalloranga ostbagar som jag garanterat ska kopa med mig hem.nar vi kom tillbaka markte ingen i gruppen att vi varit borta..hehe.

en cuba libre pa kvallen och tidig sanggang. lordag var det namligen dags for sjalva Tikal. en normann pa vart hostel upplos oss om (vilket jag inte visste nar jag var dar) att nagra scener ur forsta star wars filmen ar tydligen inspelad dar. vi hade en jatterolig guide och jag fick anstranga mig att latsas garva at andra saker an honom, men det var nagonting med hans framtoning som var fruktansvart roligt. vi vandrade runt i nara 3 timmar tror jag och gick upp for 2 pyramider varav den ena var 72 meter hog. min kondis ar inte pa topp. har inte tranat sen jag kom hit och bakelser och resturangmat gor sitt sa man var ratt slut nar vi atervande. som tur var det inplanerat ett badbesok. (kunde inte bada for jag har lingonvecka) men det var ett jattefint stalle att bara sitta i skuggan och njuta. har massa bilder, men har inte sladden med mig sa jag aterkommer med dem imorgon.
sond blev det tidig avfard. pausade for att kolla in ett slott, men sen var det 8 timmar i strack innan vi var hemma igen. bade ryggen och arslet var ratt dott efter det. forst igar aterstalldes ryggen efter en timmes massage:) riktigt soft!
tiden borjar lida mot sitt slut har och det kanns konstigt att tanka pa det. min skolkompis yoana,som foressten inte ar 40 utan snarare upp mot 60, vilket lollo hanade mig for efter mitt senaste inlagg:) drar redan nu till helgen. lite sorgligt men samtidigt lite roligt, for hon ska blasa alla har. hon skulle egentligen stanna 3 veckor till, men ar sa trott pa hela organisationen att hon skiter i det och drar hem. mig ar den enda hon har och ska beratta det for. skulle vara roligt att se Ana Marias min(projektansvariga) nar hon far reda pa det pa mand morgon. detta innebar antagligen ocksa att jag kommer fa ta yoanas klass sista veckan. lararen i klassen dar jag ar var borta idag sa jag fick ha 30 ungar sjalv. det var verkligen jobbigt. halva klassen har typ adhd, nagra kan inte lasa an, och nagra laser flytande sa de hinner klart alla uppgifter mycket tidigare an resten och borjar stora de andra. medan jag forsoker hjalpa en elev skriker alla andra efter mig, nagra borjar braka, andra behover ga pa toa osv osv.
nasta vecka blir det ifs "bara" 7 elever, men jag skulle verkligen inte palla att vara larare har pa heltid.

nu ska jag hem och bara vila och softa och ata ett bananbrod som luktar pa hela caf'et/ vi ses snart! kramar