lördag 21 juli 2007

lordag

idag akte yoana hem till Holland och vi (jag lollo hon och en annan volontar som heter sofie) hade avskedsmys pa hennes takterass med ost och vin. bara for att fortydliga ar hon 58. kommer kannas tomt utan henne i skolan nasta vecka...men jag och lollo ska garanterat aka och halsa pa henne i amsterdam nagon dag.

i torsdags var vi pa hembesok hos nagra av barnen i skolan. jag anade att de skulle ha det fattigt och inte vidare luxurost, men det jag sag gav mig en smarre chock. den forsta flickan vi besokte bodde med hela sin familj i "koket" som var som en utegrill, utan hela vaggar, med ett plattak, en yta pa ca. 10 kvm. nu har projektet hjalpt dom att bygga ett "hus" snarare ett skjul av plat med tva rum, som tillsammans ar ungefar lika stort som mitt rum i enskede. de sov i taltsangar, med fruktansvart ackliga madrasser, alla barn (3) sov i samma 90 sang och i samma rum som foraldrarna i en annan lite storre taltsang. smuts overallt, ingen toalett, vatten ur en kran pa garden...
den andra pojken(Coco Fernandez) hade det annu varre. de var 9 i familjen, bodde i ett annu mindre skjul. annu smutsigare, och deras kok bestod av en grill ute pa garden dar det lag skrap overallt. en sang hade inte ens madrass och dushar gor de i floden. ville inte fota, kandes lite oforskamt, aven om barnen inte alls skamdes for sitt boende. de vet ju inte nagot annat. det var svart att se, men vissa saker foll pa sin plats, tex. att barnen aldrig ar utvilade. kan tanka mig att det inte ar latt att sova med 4 syskon i samma sang. de flesta av barnen ar ocksa undernarda och pa fredagsmotet med alla volontarer och larare varnade rektorn oss for att de flesta barnen har termiter i sina magar och loppor i kladerna. tankte pa hur barnen hade reagerat om de sett mitt boende i enskede. de hade nog inte kunnat tro sina ogon..en helt annan varld. det later nog klyshigt, med att jamfora min levnadsstandard med deras ger en verkligen perspektiv och inser att det jag gnaller pa bara ar smasaker.