måndag 13 augusti 2007

livsuppehållande

Vaknade ovanligt tidigt idag och trodde klockan var jättesen för jag kände mig precis som när jag vaknar efter kl.12. Idag kommer bli mycket flängande. Först till farsta, sen till östermalm sen till söder, sen kanske ännu mer ut på söder och sen till farsta igen och sen tillbaka hem. Har börjat träna barnen i jujuitsun. Sen blir det träning själv. ska bli skönt att komma igång igen. Var på sommarträningen förra veckan, var inte så många där- men det var kul!

igår såg jag en aftonbladetlöpsedel där det stod: så lever du 7 år längre. För det första får det mig att undra, vem vill leva 7 år längre? Det är klart, i nuläget är det ju inte helt fel med 7 år till, men börjar man komma upp i 80-års åldern är min erfarenhet att de flesta vill dö så snabbt och smärtfritt som möjligt. Efter att ha jobbat med äldre flera år har jag träffat väldigt väldigt få, tror inte ens någon som sagt: Ge mig 7 år extra, åh jag vill så gärna leva några extra år, nej, de flesta säger när de vaknar: fan, en dag till. Låt mig bara dö nu. Och jag förstår dem. Jag tror inte jag vill leva så fruktansvärt länge heller. Är det egentligen någon som önskar det? Hade inte det varit bättre med en artikel i stil med "så tar du livet av dig fortast möjligt på roligast sätt". Sen är det ju inte bara gamlingar som vill dö fort, ettt flertalet religiösa på denna jord tror ju att det är så mycket bättre i livet efter detta. De längtar bara efter att dö för att de ska uppleva paradiset. Tror inte att de heller blir så peppade av att läsa en artikel där det ges tips på extraår. Föressten har de glömt det enklaste tipsen av alla om du nu inte känner att du fått nog av livet. Använd livsuppehållande mediciner. När jag blir gammal ska jag flytta ihop med alla mina vänner i ett stort hus där vi ska knarka ihjäl oss och sen ska jag dö av en hederlig gammal överdos, det är min plan:) men det tar jag om jag börjar komma upp i 75 års åldern.peppar peppar...