söndag 26 augusti 2007

frukost-time!

efter att ha suttit och läst andras bloggar i en halvtimme tänker jag att det är dax berätta lite om det senaste dygnets händelser i min egen. Bella ligger på min mage så det är lite svårt att skriva, men det ska nog gå..igår tog jag bussen ut till gålö, skulle möta nina på ett ställe som heter morarnas båtklubb. hade fått en lite keff vägbeskrivning dock, så jag hoppade av flera kilometer för tidigt och började gå.Ninas mobil hade lagt av så det var omöjligt att nå henne, men jag stannade en bil och frågade en snubbe åt vilket håll det låg. han sa: gå till korsningen och sen till höger. Till korsningen var det ca. 3 km. sen skulle det vara nära. Jag tog av åt höger och gick...och gick...den här gången var det inte lika kul att gå vilse. jobbig packning och utan en aning om var jag var. gick minst 3 km innan jag kom till en stor väg. tog av åt höger igen. orkade inte gå längre så jag liftade och en bil plockade upp mig. han som körde sa att det fanns en båtklubb några kilometer bort, jag var trött och sur så jag chansade på att det var den båtklubben. när vi kom fram så var det såklart FEL båtklubb. ja, inget att göra utom att börja promenera tillbaka. Sen försökte jag lifta igen men ingen jävel plockade upp mig. (upptäckte senare att jag måste ha satt mig i något för jag var svart på hela rumpan, liknade bajs lite faktiskt, kan ju vara en förklaring till att det dröjde länge innan jag fick lift) sen plockade tillsist en väldigt trevlig herre upp mig som väl tyckte synd om mig för han skulle inte ens åt samma håll, men körde mig ända fram! så äntligen kom jag till rätt båtklubb och till en orolig nina som väntade med middagen:) vi åt och hade trevligt och början på dagen kändes numera bara i mina trötta ben.

sen beslutade vi oss för att tälta på en udde en bit längre bort. stugorna på udden var de skummaste jag sett på länge. såg ut som ett albanskt flyktingläger. vi vandrade förbi och bort från bebyggelsen och hittade det perfekta stället där vi slog läger, precis vid havet! var hur mysigt som helst. sov gott nästan hela natten. idag låg vi och softade i värmen under ett äppelträd. svensk landsbygdsidyll när den är som bäst. Nu känner jag mig nöjd med sommaren. lyckades krama ur det sista av den. nu kan hösten gärna få komma. var inte så långt från stan egentligen, men det är rätt coolt hur mycket landsbygd man kan komma till på bara en och en halv timme med sl-kort.

eftermiddagen har jag ägnat åt städning och diskning. inte roligt. borde läsa inför tentan också, men jag tror jag skjuter upp det till imorgon. jag har kommit på ett sätt att göra det lättare för morgonhatare som jag. tips: köp en riktigt god frukost så blir det lättare att gå upp. var i affären nyss och lyxade till det med en riktigt dyr, god ost, avocado, bröd och gott te. yogurt och musli. blev nästan 100 kr. ska bli gott att gå upp imorgon, ser nästan fram emot det hehe.

jag kommer ihåg att jag hatade att sitta och äta frukost när jag bodde hemma. pappa och jag gick ofta upp samma tid och han är en riktig morgonmänniska. jämt skulle han sitta och prata och föra långa diskussioner vid matbordet medan jag mest var arg för att det var morgon och bara ville vakna ifred. äta min smörgås under tystnad och verkligen inte föra några konversationer. han förde monologer och jag svarade enstavigt vilket han blev irriterad över för han kunde verkligen inte förstå vad jag var sur för. sen klagade han alltid på att jag bara åt ost på mackan varje dag och så tvingade han mig att dricka te med citron i fast jag helst ville ha oboy och äta tomat och paprika varje dag. och när jag ätit en bit paprika la han alltid upp mer på tallriken och sa: bara det här också. Jag brukade i smyg lösa den jobbiga frukostsituationen genom att vänta ut honom tills han nästan var klar och tvungen att gå till jobbet, eller så brukade jag lösa det genom att sätta mig framför tvn.

numera äter jag fortfarande helst ost på mackan, (jag är en riktig ostfanatiker) men sällan mjukt bröd, utan på vardagar slänger jag bara i mig en macka eller två. i morgonens tidsbrist är frukost ingenting jag prioriterar. hellre då att dra sig en kvart längre.När J bodde hemma fixade han ofta mjukt bröd och handlade alltid in ost och smör jag kunde snylta. Jag är inte lika bra på att se till att ha saker hemma. min kyl är oftast tom på sådana nödvändigheter. imorgon dock, då ska jag äta en frukost mor och far skulle bli stolta över att se. dock har jag glömt grönsaker. får lösas med inlagd gurka:) blir alltid fascinerad när jag sover hemma hur mycket frukost mamma och pappa dukar upp. blir lyxigt. De gillar verkligen att äta frukost.